Ігрова
діяльність є найдоступнішою для дитини дошкільного віку, оскільки відповідає її
психічним і фізичним можливостям. Вона сприяє розвитку інтересів і здібностей
дітей, вихованню позитивних якостей, допомагає розширити, поглибити й уточнити
уявлення про навколишній світ, про явища природи, ознайомитися з різними
властивостями предметів. Гра викликає радісні переживання, бадьорий настрій, що
є запорукою доброго здоров’я. У процесі гри діти активно і творчо засвоюють
правила та норми поведінки людей, їхнє ставлення до праці, одне до одного.
Колективні ігри зближують дітей, зміцнюють їхню дружбу. Гра сприяє сильним
емоційним та естетичним переживанням, тому є одним із засобів естетичного
розвитку.
На
відміну від дорослих, діти намагаються відстоювати своє право на вільний час
для улюбленої гри. Кожен з нас, пригадуючи свої дитячі роки, пам'ятає, як було
добре грати з друзями у дворі в різні цікаві ігри.
Звичайно, зараз інші часи, інший
темп життя і усе це потребує від нас і наших дітей відповідності запитам
сучасного суспільства. Протягом дитинства малюки повинні не лише набути знань,
умінь та навичок, а й зберегти фізичне, психічне здоров'я, набути морального
імунітету, щоб витримати шалений ритм сучасного життя.
На
сучасному етапі відбуваються зміни процесу набуття ігрового досвіду, який
раніше передавався від старших дітей молодшим у спільних іграх. Сьогодні
дорослий відіграє провідну роль у процесі передачі ігрового досвіду дітям.
Безсумнівно, треба всіляко підтримувати дитячі ігри, спрямовані на розвиток
дитини, адже у грі розвивається все те, що буде потрібно їй у дорослому житті.
У
таких іграх не лише проявляються та розвиваються новоутворення дошкільного
дитинства, а й відбувається засвоєння форм спілкування з однолітками.
Відомо,
що дитина, яка не грає, перестає бути дитиною. І якщо зробити екскурс у минуле
й простежити на прикладі історію гри, ми зрозуміємо, що розвиток суспільства та
новітніх технологій завжди був пов'язаний з ускладненням іграшки та появою
нових форм дитячої гри. Що вище щабель розвитку цивілізації, то складніше
іграшка й більш розгорнута ігрова діяльність дитини, яка завжди була джерелом
культури.
Творча
гра завжди виникає за бажанням дитини, але ми не завжди прислуховуємося до
бажань наших дітей та не враховуємо їхніх інтересів У процесі гонитви за
найкращим майбутнім забуваємо, що дитинство — найкраща пора в житті людини, бо
тут царює гра.
А хіба
сьогодні малюк не заслуговує на яскраві спогади про дитинство? Чи наші діти
будуть згадувати своє дитинство як постійне навчання, заучування, переписування
зошитів? Чи дадуть сьогоднішні — дбайливі, ніжні, лагідні, розумні, поважні
батьки — своїй улюбленій малечі право на щасливе дитинство, у якому належне
місце займатиме гра?
Відомо,
що провідним видом діяльності в дошкільному віці є гра, адже в ній розвиваються
та проявляються такі новоутворення дошкільного дитинства, як розвиток знаково -
символічної функції, активної уяви ; засвоєння структури самостійного виду
діяльності; привласнення суспільної поведінки та опанування норм партнерської
взаємодії; становлення елементів довільної поведінки, у процесі поступового
оволодіння вмінням підпорядковувати свої бажання логіці сюжету та вимогам ігрових
правил. Усе це дає дитині змогу навчитися самостійно планувати, виконувати і
контролювати власну діяльність.
У
процесі ігрової діяльності дитина опановує ігрові навички, які спрямовані на
досягнення результату — отримання емоційних пізнавальних та інших надбань.
Малюка цікавить не стільки результат, скільки сам процес гри та спілкування з
однолітками.
Отже,
розвиток ігрової діяльності передбачає поетапну передачу дітям ігрових умінь та
навичок партнерської взаємодії.
Так,
становлення партнерської взаємодії в дошкільному дитинстві розуміється нами як
процес розвитку нових форм спілкування, що характеризується переходом від дії
до взаємодії, від відчуття до співчуття, від сприйняття до прийняття, від
управління до спільного планування.
Становлення
ігрової діяльності на кожному віковому етапі має свої закономірності. Відомо,
що паспортний вік і вік “актуального розвитку” не обов'язково збігаються.
Дитина може випереджати, відставати й відповідати паспортному віку. Кожна
дитина має свй шлях розвитку, і це варто вважати її індивідуальною особливістю.
Процес
зародження самодіяльних ігор починається в ранньому дитинстві, з ігор -
“розваг” ( Сорока — ворона”, “Кую — кую ніжку” та інш.). У таких іграх дитина
отримує позитивні емоції від взаємодії з близькими дорослими.
Продовжується
у молодшому дошкільному віці і характеризується зародженням “відображувальних”
ігор, у процесі яких малюк навчається “приміряти на себе” образи навколишнього
предметного світу, вивчає характерні якості предметів.
Поступово
дитина вчиться зосереджуватися на предметних діях з іграшками. На цьому етапі
іграшка виконує важливу роль — визначає сюжет і характер дії.
Завдання дорослого на етапі
зародження ігрової діяльності полягає в тому, щоб проявляти емоційну
зацікавленість до спільних з з дітьми ігор, використовувати сюжетні іграшки
залежно від віку дитини. У ранньому дитинстві
дорослий виступає як організатор та ініціатор гри, навчає дитину діяти з
предметами в процесі спільної діяльності. Так, роль дорослого полягає
насамперед в організації предметно-ігрового середовища, у його зміні й
відновленні, стимулюванні дітей до рольової поведінки.
Діти
четвертого року життя вже готові грати разом з однолітками. Керування грою на
цьому етапі розвитку спільної гри здійснюється через доповнення сюжетних
іграшок рольовою атрибутикою, що полегшує вибір і прийняття ролі в спільній
грі, збагачує ігрові образи, які складають зміст ролі; внесення дорослими в
одноманітно повторюваний сюжет гри “ключових” іграшок, які провокують
самостійну зміну сюжетних ліній. На цьому етапі дорослий допомагає у вирішенні
конфліктних ситуацій з приводу об'єднання індивідуальних ігрових задумів.
Розвиток
гри також залежить від того, чи сформовані в дітей навички спільної діяльності.
Дитині потрібно не лише усвідомити свій задум, а й зрозуміти задум партнера. У
спільній грі виникають ситуації, коли уявлення партнерів про розвиток сюжетної
лінії розходиться або учасники гри прагнуть до реалізації ролей, за змістом не
пов'язаних між собою. У цьому разі успіх продовження спільної гри залежить від
уміння запропонувати партнерові сюжетну подію, що поєднає за змістом ці ролі,
або ж добудувати, послідовно продовжити розвиток сюжетної події, що
запропонував партнер.
Отже,
розвиток ігрової діяльності передбачає поетапну передачу дітям ігрових умінь та
навичок партнерської взаємодії, й на кожному етапі роль дорослого визначається
потребами дитини. Дорослий повинен пам'ятати, що його допомога не може
порушувати природності дитячої гри, має бути опосередкованою.
Консультація для батьків «Як зберегти здоров’я дитини»
У сучасному світі, коли
навколо маленької людини стільки спокус, тільки батьки здатні і повинні
захистити його від шкідливих звичок, неправильного харчування, пасивного,
малорухливого способу життя та інших небезпечних факторів скорочуючих людське
життя.
Якщо ви, батьки зараз приділите достатньо уваги здоров’ю своєї
дитини, то в майбутньому він обов,язково оцінить вашу турботу і увагу про
нього, він назавжди буде вам вдячний за найважливіший подарунок у житті кожної
людини–здоров’я...
Шановні батьки не забувайте,
що ключ до успіху в зміцненні і збереженні здоров,я вашої дитини - в розумному
фізичному, інтелектуально-особистісному розвитку.
Оздоровлення малюка
має включати в себе різні компоненти, сукупність яких можна назвати як
«здоровий спосіб життя» дитини. Здоров’я дитини забезпечується за допомогою
організації здорового способу життя, компо-нентами якого є:
- фізичне здоров,я дитини (загартовування, правильне харчування, режим дня, гімнастика, рухливі ігри, особиста гігієна та ін)
- психологічне здоров,я дитини (інтерес, бажання, потреби, емоційний ко-мфорт)
- соціальне здоров,я (поведінка, спілкування, досвід, практика)
- моральне здоров’я (здоровий спосіб життя, дружба, доброзичливість, співробітництво)
- інтелектуальне здоров,я (навички, знання, здібності, вміння)
Ось ці всі компоненти потрібно внести в життя дитини, щоб зберегти і зміц-нити здоров’я малюка. Раціональна організація рухової активності - важлива умова для росту і розвитку дитячого організму, адже чим активніше пра-цюють м,язи, тим більш життєздатний чоловік. Навантажуючи м’язову си-стему ми не тільки виховуємо дитину сильним і спритним, а й розвиваємо його внутрішні органи, серце, легені, таким чином напружена робота ске-летно-м,язової система веде до вдосконалення всіх органів і систем, робить організм дитини особливо міцним, а головне здоровим.
Приділіть увагу психічному здоров’ю - адже щаслива той дитина, якій ком-фортно і затишно.
Режим дня дитини, повинен бути стабільним, гнучким і динамічним, пови-нен передбачати різноманітну діяльність дитини з урахуванням стану здо-ров’я дітей та вікових особливостей. Батьки та педагоги ми не повинні забу-вати, що потрібно створювати такі умови, які б задовольняли дитячу цікавість. У дітей має бути насичене різними подіями життя! І тоді вашому малюкові часу хворіти просто не буде ...
Обов’язково потрібно приділити увагу ефективному загартовуванню, в шкірі дитини закладено величезну кількість нервових закінчень, вплив на них благотворно вплинуть на всю нервову систему, а через неї і на всі органи. Загартовування допоможе поліпшити діяльність нервової системи, серця, обмін речовин, апетит, організм дитини адаптується до навколишнього оточення, підвищиться опірність до захворювань.
Спорт має стати невід,ємною частиною будь-якої людини піклуючогося про своє здоров,я, тому малюк повинен бачити приклад батьків, не варто цілий день проводити за комп,ютером або телевізором, а краще погуляйте з ди-тиною, покатайтеся на велосипеді, або лижах, при нормальному стані дитини можна визначити в спортивну секцію, танці, хоккей - все залежить від потреб і бажання батьків і дитини. Головне потрібно пам,ятати, щоб ви не вибрали, важливе завдання - підтримувати дитячий організм в нормальному фізичному стані і зберігати здоров,я малюка.
Турбота про розвиток і здоров,я дитини починається з організації здорового способу життя, як у сім,ї, так і в дитячому саду. Адже здорова дитина сьогодні – наше успішне завтра!
- фізичне здоров,я дитини (загартовування, правильне харчування, режим дня, гімнастика, рухливі ігри, особиста гігієна та ін)
- психологічне здоров,я дитини (інтерес, бажання, потреби, емоційний ко-мфорт)
- соціальне здоров,я (поведінка, спілкування, досвід, практика)
- моральне здоров’я (здоровий спосіб життя, дружба, доброзичливість, співробітництво)
- інтелектуальне здоров,я (навички, знання, здібності, вміння)
Ось ці всі компоненти потрібно внести в життя дитини, щоб зберегти і зміц-нити здоров’я малюка. Раціональна організація рухової активності - важлива умова для росту і розвитку дитячого організму, адже чим активніше пра-цюють м,язи, тим більш життєздатний чоловік. Навантажуючи м’язову си-стему ми не тільки виховуємо дитину сильним і спритним, а й розвиваємо його внутрішні органи, серце, легені, таким чином напружена робота ске-летно-м,язової система веде до вдосконалення всіх органів і систем, робить організм дитини особливо міцним, а головне здоровим.
Приділіть увагу психічному здоров’ю - адже щаслива той дитина, якій ком-фортно і затишно.
Режим дня дитини, повинен бути стабільним, гнучким і динамічним, пови-нен передбачати різноманітну діяльність дитини з урахуванням стану здо-ров’я дітей та вікових особливостей. Батьки та педагоги ми не повинні забу-вати, що потрібно створювати такі умови, які б задовольняли дитячу цікавість. У дітей має бути насичене різними подіями життя! І тоді вашому малюкові часу хворіти просто не буде ...
Обов’язково потрібно приділити увагу ефективному загартовуванню, в шкірі дитини закладено величезну кількість нервових закінчень, вплив на них благотворно вплинуть на всю нервову систему, а через неї і на всі органи. Загартовування допоможе поліпшити діяльність нервової системи, серця, обмін речовин, апетит, організм дитини адаптується до навколишнього оточення, підвищиться опірність до захворювань.
Спорт має стати невід,ємною частиною будь-якої людини піклуючогося про своє здоров,я, тому малюк повинен бачити приклад батьків, не варто цілий день проводити за комп,ютером або телевізором, а краще погуляйте з ди-тиною, покатайтеся на велосипеді, або лижах, при нормальному стані дитини можна визначити в спортивну секцію, танці, хоккей - все залежить від потреб і бажання батьків і дитини. Головне потрібно пам,ятати, щоб ви не вибрали, важливе завдання - підтримувати дитячий організм в нормальному фізичному стані і зберігати здоров,я малюка.
Турбота про розвиток і здоров,я дитини починається з організації здорового способу життя, як у сім,ї, так і в дитячому саду. Адже здорова дитина сьогодні – наше успішне завтра!
Консультація для
батьків «Роль сенсорного виховання у розвитку особистості дитини раннього віку»
Дитина з’являється на світ маленькою
істотою, яка потребує любові, уваги й доброти від дорослих. Ними, насамперед, є
батьки. Саме від батьків діти пізнають перші життєві істини, наслідують зразки
поведінки, вчаться оцінювати різні події, набувають життєвого досвіду в
життєвому середовищі. Дуже важливо для батьків приділити дитині увагу у
спілкуванні, навчити дитину відчувати та сприймати навколишній світ,
орієнтуватися в просторі, часі, цінувати та
берегти все, що нас оточує.
Мій практичний педагогічний досвід свідчить, що саме через сенсорний розвиток відбувається ознайомлення з навколишнім світом, формується особистість дитини.
Сенсорне виховання - це ознайомлення з
ознаками та властивостями предметів, знайомство з величиною, фактурою, формою,
кольором, відчуттям смаку, запаху, звуку , орієнтування в просторі. Тому
завдання дорослих за Монтессорі, полягає не в тому, щоб навчати, а в тому, щоб
допомагати “розуму дитини в її роботі над своїм розвитком”, оскільки саме в
ранньому віці він має величезну творчу енергію. Саме цій енергії й необхідно
допомогти, але не звичайним, словесним навчанням, не прямим втручанням у процес
переходу від неусвідомленого до усвідомленого. Для реалізації даного завдання
має бути створено відповідне стимулююче розвиваюче середовище, наповнене різними цікавими сенсорними іграми.
Для того, щоб планомірно й систематично здійснювати сенсорне виховання
дитини в родині, необхідно знати основні принципи побудови спілкування з
дітьми:
1. Допитливі діти ростуть у допитливих батьків. Не піддавайтеся ілюзії, що ви
все про все вже знаєте. Відкривайте світ разом з вашим малюком.
2. Розмовляйте
з дитиною - спочатку називаючи навколишні предмети, пізніше - дії, ознаки й
властивості предметів, пояснюйте навколишній світ і формулюйте закономірності,
міркуйте вголос, обґрунтовуйте свої судження.
3. Задавайте дитині якнайбільше питань.
4. Завжди уважно вислухуйте міркування дитини й ніколи не іронізуйте над ними.
Поважайте її інтелектуальну працю.
5. Відшукуйте й приносьте додому цікаві речі, книги, історії. Ділиться цим з
дитиною. Нехай вона не все й не відразу зрозуміє: розвиваюче спілкування - це
завжди небагато спілкування "на виріст".
6. По можливості , багато подорожуйте з дитиною.
7. Запрошуйте в будинок цікавих людей, при
спілкуванні з ними не відправляйте дитину "пограти в сусідній кімнаті!
спілкуванні з ними не відправляйте дитину "пограти в сусідній кімнаті!
8. Ходіть з дитиною в музеї.
9. Проводьте спільні спостереження й досліди.
10. Емоційно підтримуйте дослідницьку діяльність дитини. Заохочуйте її
ініціативу й самостійність. Створюйте умови для реалізації її задумів.
11. Зробіть свої захоплення предметом спілкування з дитиною.
Гра – ефективний засіб
виховання самостійності дітей дошкільного віку
Гра й дитина в дошкільні
роки невіддільні. В грі дитина задовольняє свої соціальні потреби – пізнання й
творче перетворення предметної і суспільної навколишньої діяльності,
спілкування на основі спільних інтересів та особистих стосунків,естетичні
смаки, інтелектуальну й рухову активність.
Гра дитини дошкільного віку
розвивається поступово від наслідувальної до сюжетно-рольової залежно від етапу
розвитку гра спроможна розвивати дитину від наслідування діям, вчинкам,
фрагментам трудових процесів до створення дітьми уявних образів людей, тварин,
героїв казок. Гра дає народу вирішити
такі завдання:
·
Розвиток особистості
дитини;
·
Інтелектуальний , моральний, соціальний,
естетичний, фізичний розвиток дошкільника;
·
Розвиток гри, як діяльності властивої
дошкільному дитинству.
Кожен вид гри має свої
особливості й можливості для індивідуального розвитку дітей. Насамперед це
обладнання. Потрібно забезпечити гру іграшками, модульними предметами,
предметами-замінниками, атрибутами, іграшковими персонажами. Наповнюваність гри
потрібно змінювати в міру розвитку дитячих інтересів.
Іграшки та обладнання діти
творчо використовуватимуть та створюватимуть щоб реалізувати свої ігрові
задуми.
Динамічність наповнення гри
служить поштовхом для виникнення нових ідей, задумів, сюжетів.
Предметне поповнення гри
природним матеріалом надзвичайно пожвавлює ігри дітей. Пісок чи глина
пробуджують бажання створювати споруди, ліпити іграшкові персонажі. Усі
матеріали надзвичайно динамічні і мобільні. Тому вони задовольняють ігрові
задуми, які щоденно змінюються, або поглиблюються й розвиваються. Пісок і глина
завжди мають бути чистими й вологими. Добре доповнює їх і вода. В теплу пору
року ці матеріали доцільно використовувати на майданчику. В прохолодну пору
грайтеся в міні-пісочницях в групових кімнатах . Природні матеріали діти дуже
люблять за їх багатоманітні можливості в здійсненні ігрових задумів.
Діти граються, мов дихають
не помічаючи цього. Грою вони невимушено задовольняють свої соціальні потреби —
проникнення в світ дорослих. У грі дитина діє як мама, як тато, чи
вихователька, лікар. Маля щасливе з власного способу подорослішати, який
знаходить у грі. Тому і грається коли тільки може. Граючись дитина багато про
що дізнається непомітно для себе. Наслідуючи дії дорослих, малята практично
наривають стіл столовим і чайним способом, одягають люльку, стелять постіль.
Свої образи уяви дитина переживає у своїх власних діях, і уже має досвід, хоча
лише ігровий.
Діти прагнуть мати в грі
партнера: пекти, пригощати його печивом, лікувати «хворого». Зразки стосунків
вони помічають у дорослих. Тому в родині насамперед потрібно підтримувати свою
дитину, підігравати своїй дитині, гратися з нею, допомагати створювати гру,
обладнати гру іграшками та атрибутами, схвалювати ігрові дії дітей, бути для
дитини другом і хорошим партнером. Отже, граючись дитина розвивається, набуває життєвого досвіду.